Moni asia maailmantilanteessa huolestuttaa, eikä vähiten talous. Markkinoiden hiipuessa etsitään kuumeisesti säästökohteita – tällöin myös markkinointi ja mainonta otetaan suurennuslasin alle. Mutta ennen kuin vedetään liipasimesta, kannattaa pysähtyä miettimään voiko tilanteen kääntää edukseen. Usein voi.
Lamoja ja laskusuhdanteita on nähty ennenkin ja usein niistä voittajina ovat selvinneet ne, jotka ovat panostaneet näkyvyyteensä. Kun osa yrityksistä joka tapauksessa vähentää näkyvyyttään syystä tai toisesta, niin tämä on mainio tilaisuus niille, jotka lisäävät sitä. Kun tarjontaa on vähemmän, on helpompi erottua massasta.
Himmailulla voi olla kohtalokkaat seuraukset myös itse brändille. Jopa vuosia kestänyt brändin rakennus ja satsaukset markkinointiin voivat hiipua unholaan. Ihmisen markkinamuisti vallitsevassa mediatulvassa on yllättävän lyhyt ja jo hetkellinenkin poissaolo saattaa aiheuttaa muistikatkoksia. Jos näin pääsee käymään, niin markkinoiden elpyessä ennalleen pitää rakennus aloittaa jälleen nollasta. Tai vieläkin syvemmältä mikäli kilpailevat brändit ovat panostuksillaan vallanneet lisää markkinaosuuksia.
Nyt siis kannattaa jarruttamisen sijaan painaa kaasua. Kun hyvät ajat jälleen koittavat – ja koittavathan ne – ihmiset hakeutuvat vaistomaisesti niiden brändien äärelle, jotka ovat pysyneet heidän mielissään läpi haikeiden aikojen.