JAKKE MATTILA

Jakke on mainostoimisto EXX:n perustaja. Yli 40 vuoden kokemus markkinoinnin ja mainonnan parissa ei ole sattumaa. Aito halu edistää asiakkaiden liiketoimintaa, kyky asettua asiakkaan asemaan ja asiakkaan toimialan ymmärtäminen ovat olleet kantava voima läpi uran. Jakke erottuu edukseen alalla maanläheisellä “duunari”-asenteella. Jakke ei pelkää likaista työtä, ei maalaa asiakkaille turhia pilvilinnoja eikä harrasta trendikästä jargonia.

Jaken erikoisosaamisaluetta on aggressiivinen kaupallinen markkinointi. Jakke on ollut monien isojen sekä pienien menestystarinoiden takana ja monet Suomen suurimmiksi lukeutuneet yritykset ovat luottaneet hänen palveluihinsa. Ja tarina jatkuu.

Titteli voisi olla toimitusjohtaja, art director, copywriter, luova johtaja tai vaikka projektipäällikkö, mutta edellä mainittujen sijaan Jakke on ylpeästi “vain mainosmies.”

Onhan tässä ollut kaiken maailman haasteita, mutta vielä ei ole yksikään luvattu homma jäänyt tekemättä. Eikä jää.

“Don’t judge a book by its cover” on ihan hölmö sanonta. Kirjan kannen merkitystä ei voi liikaa korostaa. Hyvä kansi herättää mielenkiinnon lukemaan kirjan. Sama pätee kaikkeen muuhunkin.

Judge a book by it’s cover!

JAN LAINE

Olipa kyse pienen bändin tai ison yrityksen perustamisesta, niin ensin paneudutaan visuaalisuuteen – tehdään logo! Ja kun boogie on päällä, niin heti perään muotonsa saavat nettisivut, some, käyntikortit, promootiotuotteet ja jopa asusteet. Seuraavaksi mietintään tulee mediavalinnat. Milloin, missä ja miten saadaan eniten näkyvyyttä ja millä tempauksella saadaan hyvä hässäkkä aikaiseksi. Kaiken takana on idea. Kyllä ne käytännön asiat siitä sitten suttaantuu.

Markkinoinnin ja mainonnan krokotiilimies ei pidä näppejään erossa mistään luovasta työstä olipa kyseessä graafinen suunnittelu, videotuotanto tai vaikkapa sosiaalinen media. Muusikkonakin tunnetun Janin erikoisosaamisaluetta ovat nettisivut. WordPress on jokapäiväistä leipää. Alati kehittyvä mediamaailma on haastava ja samasta syystä todella mielenkiintoinen.

PETRI RYYTTY

Petri Ryytty eli Ryde omaa yli 25 vuoden kokemuksen mainostoimistoissa työskentelystä. Tietotaitoa on kertynyt etenkin printtipuolesta aina suunnittelusta tuotantoon. Digimaailmaan syntyneet graafikot eivät aina välttämättä tiedä miten suunnitellusta aineistosta tehdään konkreettinen painotuote – Petri tietää.
 
Petri on ripeä ja sympaattinen luottopelaaja. Kun mies lupaa, että homma tehdään, niin asiakkaat, kollegat ja yhteistyökumppanit voivat olla luottavaisin mielin. Viimeistään työn vedosvaiheessa huomaa, että kokemuksen tuomaa varmuutta ei voi korostaa liikaa. 
 
Vapaa-ajalla Petri on adjutantti, korpifilosofi ja kuka tietää vaikka tulevaisuudessa kuningas. Verrattomana näyttelijänäkin tunnettu Petri täyttää varmoin ottein myös harrastajateatterin näyttämön valloittavalla persoonallaan.

Tehdään pois.

Some on yrityksen käyntikortti — se puhuttelee tai sitten ei.

JULIA JERNVALL

Median moniosaaja Julia on taustaltaan toimittaja ja tiedottaja, jolla on vankka kokemus etenkin kansalaisjärjestökentältä. Lisäksi hän on tehnyt useita vuosia freelancerina graafista suunnittelua, nettisivuja, journalismia ja valokuvausta. Julian vahvuuksia ovat erityisesti markkinointiviestintä, visuaalinen ilme, sosiaalinen media, podcastit ja monenlainen kampanjointi. Julialla on tuntosarvet pystyssä ja hyvä hajuaisti mediamaailman tapahtumista.

Työssään Julia painottaa inhimillistä mediaa —  ihmiseltä ihmiselle tekemää sisältöä. Vaikka tekoälyn merkitys myös markkinointiviestinnässä kasvaa, on kuitenkin hyvä muistaa, että tekoäly, jonka helppouden taakse voi mennä esiintymään sisällöntuottajana, ei tiedä tulevaa. Se perustuu vain olemassa olevaan dataan tai pahimmillaan vain jonkun mielipiteeseen. Markkinoinnissa, mainonnassa ja oikeastaan kaikessa viestinnässä on hyvä pystyä arvioimaan sitä, missä mennään huomenna.

Tilaisuuden ja tarpeen mukaan Julia myös parantaa maailmaa niin valtakunnalisesti kuin kansainvälisesti eri järjestöjen hallitustoimissa, Nobel-palkitussa ICAN-organisaatiossa ja edustaa satunnaisesti jopa YK:n päämajalla kokouksissa. 

SINI ALLT

Aurinkoinen Sini on pitkänlinjan markkinointi- ja mainosalan ammattilainen. Sinillä on vahva yrittäjätausta, mutta kokemus ei ole tehnyt Sinistä kylmää ja kyynistä vaan päinvastoin. Hän on lämmin, empaattinen ja innostuu uusista haasteista aina uudestaan. 
 
Suuret ja rouheat teollisuuslaitteet tai kiiltävät ja nätit luksustuotteet, kaikki käy. Sini omaksuu toimialat ja niiden haasteet kuin olisi niiden parissa aina toiminut. Sini pitää huolta asiakkaista ja heidän projekteista kuin emo poikasistaan. Luovan suunnittelun lisäksi Sini hoitaa projektien koordinoinnin, aikataulut ja johtamisen kuin luonnostaan. Asiakkaat ovat tyypillisesti luottaneet Sinille hoidettavaksi todella suuria kokonaisuuksia, sillä Sinillä pysyy langat käsissä.
 
Olipa pöydällä markkinoinnin tai mainonnan haasteita tai mitä tahansa, kaikilla olisi hyvä olla Sini elämässään.

Väittävät, että kudon villasukat tunnissa. En kyllä myönnä.